font-awesome-load
material-design-icons-load
de | en | fr
Connect | Favorites (0) | My searches (0) | Basket (0) | Museum für Ostasiatische Kunst | Barrier-free | FAQ
 
 
  • Artist:
  • Reproduction-no.: rba_d012742
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Walz, Sabrina, 13.01.2011
    Ki Baitei, Yang Guifei by a Rock with Peonies, Japan, Inv.-Nr. A 71
Yang Guifei an einem Gartenfelsen mit Päonien,

[Yang Guifei an einem Gartenfelsen mit Päonien]


(japanese: 楊貴妃図 Yan koifei zu)
Ki Baitei (japanese: 紀楳亭)
Japan
Edo-Zeit (1603-1868), vor 1788
Bild

128,0 x 51,0 cm
Farben auf Seide

Inscription

Signatur, oben rechts: Gan'iku sha

Siegel, oben rechts, Transkription: Gan'iku & Baitei

Literature

Japan Society, Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections 8, 1999, S. 74, Kat.-Nr. 202, Abb. 202 (SW-Tafel)

 
Hide

Painting in the Museum of East Asian Art, Cologne

in: Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections

edited by The Japan Society for the Conservation of Cultural Property

(= Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections, Volume 8)

Nara 1999

Köln MOK, Splendid Impressions, 2011, IV-7, S. 250 f.

 
Hide

Doris Croissant, Yukio Lippit, Melissa McCormick, Matthew P McKelway und Josua S. & Trede, Melanie Mostow, Splendid Impressions: Japanese Secular Painting 1400-1900 in the Museum of East Asian Art, Cologne

edited by Doris Croissant

edited by Museum für Ostasiatische Kunst & Hotei Publishing

Leiden 2011

RBA 529/2011

Paul Klee und der Ferne Osten, Bern 2012, Abbildung S. 42

 
Hide

Osamu Okuda und Marie Kakinuma, Paul Klee und der Ferne Osten. Vom Japonismus zu Zen

edited by Zentrum Paul Klee, Bern & Museum für Ostasiatische Kunst

Bern 2012

S. 151

Exhibitions

Paul Klee und der Ferne Osten, Bern 2012

 
Hide

Vom Japonismus zu Zen. Paul Klee und der Ferne Osten

 19.01.2013-12.05.2013 Bern, Zentrum Paul Klee
 18.10.2014-01.02.2015 Köln, Museum für Ostasiatische Kunst

Goldene Impressionen, Köln 2011

 
Hide

Splendid Impressions. Japanese secular painting 1400-1900 & Goldene Impressionen. Japanische Malerei 1400-1900

 29.10.2011-.0..0. 201 Köln, Museum für Ostasiatische Kunst

Explanations for this object

Yang Guifei (719-756) is depicted in Chinese court attire, leaning against a garden rock, looking at the butterflies and peonies at her feet. The right hand is hidden in the sleeve and raised to her mouth in a gesture that is known as the ‘tear-wet sleeve’, a formula in painting and poetry expressing emotion, yearning or sadness. Yang Guifei assumed the role of seductress who was held responsible for the emperor Minghuang’s neglect of the affairs of state and the ultimate downfall of the Tang dynasty. The painting is in the tradition of Chinese professional painting transmitted via Nagasaki to Japan by Shen Nanpin (c.1682- c.1789).

Author: Adele Schlombs



     

Permalink: https://mok.kulturelles-erbe-koeln.de/documents/obj/05082377
Dok-Nr.: obj 05082377

  •  Universitäts- und Stadtbibliothek Köln
  • Ki Baitei
 
End of caption